تبلیغات
دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام - مطالب مرداد 1391
دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق(علیه السلام)،نهادی خودجوش است که در سال 1369 توسط عده ای از دانشجویان علاقمند به قرآن ،تاسیس شد و تا کنون به نعمت الهی فعالیت می نماید.
قرآن کریم ، کلام خداوند تبارک وتعالی و کتاب آسمانی ما مسلمانان است. قرآن قانون زندگی و شفای دلهای بیمار و عاشقان درگاه الهی است. قرآن كتاب انسانسازیست و سرچشمه هر چیزی است که انسان در مسیر تکامل وتعالی خود بدان نیاز دارد. اعتقاد ما بر این است که بایستی قرآن را در تمام شئونات زندگی فردی واجتماعی (در حد توان) وارد نمود تا از شکایت پیامبر در باب مهجوریت آن رهایی یافت. ما براین باوریم ، مادام كه در پناه قرآن هستیم بر دشمنان غلبه خواهیم كرد و این قرآن است كه ما را به مقاصد عالیه ای كه در باطن ذاتمان توجه به او هست و خودمان نمی دانیم هدایت می كند.این وظیفه قشر فرهیخته جامعه خصوصا دانشجویان واساتید وطلاب است که با قرار دادن قرآن و عترت به عنوان محط نظر و مقصد اعلای خود ،ابتدائا خود قرآنی شوندو سپس انسان قرآنی ایجاد كنند و جامعه آرمانی خود را بر پایه این معارف بسازند.

مدیر وبلاگ :دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام

عجیب است كه بعضی از افراد نمی‏توانند میان شهوت و رأفت فرق بگذارند؛ خیال كرده‏اند كه آن چیزی كه زوجین را به یكدیگر پیوند می‏دهد منحصراً طمع و شهوت است، حس استخدام و بهره برداری است، همان چیزی است كه انسان را با مأكولات و مشروبات و ملبوسات و مركوبات پیوند می‏دهد. اینها نمی‏دانند كه در خلقت و طبیعت، علاوه بر خودخواهی و منفعت طلبی علایق دیگری هم هست. آن علایق ناشی از خودخواهی نیست، از علاقه مستقیم به غیر ناشی می‏شود. آن علایق است كه منشأ فداكاریها و گذشتها و رنج خود و راحت غیر خواستن‏ها واقع می‏شوند. آن علایق است كه نمایش دهنده انسانیت انسان است، بلكه قسمتی از آنها یعنی در حدودی كه به جفت و فرزند مربوط است در حیوانات نیز دیده می‏شود.

این افراد گمان كرده‏اند كه مرد به زن همیشه به آن چشم نگاه می‏كرده و می‏كند كه احیاناً یك جوان عزب به یك زن هرجایی نگاه می‏كند؛ یعنی فقط شهوت است كه آندو را به یكدیگر پیوند می‏دهد، در صورتی كه پیوندی بالاتر از شهوت هست كه پایه وحدت زوجین را تشكیل می‏دهد. آن همان چیزی است كه قرآن كریم از آن به نامهای «مودّت و رحمت» یاد كرده است. می‏فرماید:

وَ مِنْ ایاتِهِ انْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ ازْواجاً لِتَسْكُنوا الَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً

روم/ 21

چقدر اشتباه است كه تاریخ روابط زن و مرد را فقط از نظر حس استخدام و استثمار و بر پایه اصل تنازع بقا تفسیر كنیم، و چقدر مهملات در این زمینه بافته شده است! راستی من وقتی كه برخی نوشته‏ها را می‏خوانم و می‏بینم در تفسیر تاریخ روابط زن و مرد، یگانه اصلی را كه به كار می‏برند اصل تضاد است (زن و مرد را مانند دو طبقه دیگر اجتماعی كه دائماً در جنگ و كشمكش بوده است فرض می‏كنند) دچار تعجب می‏شوم و بر جهالت و نادانی آنها تأسف می‏خورم. اگر تاریخ روابط پدران و فرزندان را بتوان از نظر حس استخدام و استثمار تفسیر كرد، روابط تاریخی زنان و شوهران را نیز می‏توان از این نظر تفسیر كرد. درست است كه مرد از زن همیشه زورمندتر بوده است، اما قانون خلقت مرد را از نظر غریزی به شكلی قرار داده است كه نمی‏توانسته است نوع ستمهایی كه به غلامان و بردگان و زیردستان و همسایگان خود روا می‏داشته در باره زن روا دارد، همان طوری كه نمی‏توانسته است آن نوع ستمها را بر فرزندان خود روا دارد.

من منكر ستمهای مردان بر زنان نیستم، منكر تفسیری هستم كه از این ستمها می‏شود. مردان بر زنان در طول تاریخ ستمهای فراوانی كرده‏اند اما ریشه این ستمها همان چیزهایی است كه سبب شده به فرزندان خود نیز با كمال علاقه‏ای كه به آنها و سرنوشت آنها و سعادت آنها داشته‏اند ستم كنند؛ همان چیزهایی است كه سبب شده به نفس خود نیز ستم كنند، یعنی ریشه جهالت و تعصب و عادت دارد نه ریشه منفعت طلبی. شاید فرصتی پیش آمد و در موقع مناسبی بحث مفصلی در باره تفسیر تاریخ روابط زن و مرد بنماییم.

مجموعه‏ آثاراستادشهیدمطهری، ج‏19، ص: 184





نوع مطلب : تفسیر قرآن كریم، 
برچسب ها : القرآن عهد اللَّه، دارالقرآن، دارالقرآندارالقرآن دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق،
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 23 مرداد 1391

معمولًا می‏گویند آنچه از نظر اسلام مذموم و مطرود است علاقه به دنیاست. این سخن، هم درست است و هم نادرست. اگر مقصود از علاقه، صرف ارتباط عاطفی است، نمی‏تواند سخن درستی باشد، چون انسان در نظام كلی خلقت همواره با یك سلسله علایق و عواطف و تمایلات آفریده می‏شود و این تمایلات جزء سرشت او است، او خودش اینها را كسب نكرده است. و بعلاوه، این علایق زائد و بیجا نیست.

همان طوری كه در بدن انسان هیچ عضو زائدی وجود ندارد (حتی یك مویین رگ اضافی در كار نیست) هیچ عاطفه و علاقه طبیعی زائدی هم وجود ندارد. تمام تمایلات و عواطف سرشتی بشر متوجه هدفها و غایاتی حكیمانه است.

قرآن كریم این عواطف را به عنوان آیات و نشانه‏هایی از تدبیر الهی و حكمتهای ربوبی یاد می‏كند:

وَ مِنْ ایاتِهِ انْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ ازْواجاً لِتَسْكُنوا الَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً

روم/ 21

از جمله نشانه‏های حق این است كه از جنس خود شما همسرانی برای شما آفریده كه در كنار آنها آرامش بیابید و میان شما و آنها الفت و مهربانی قرار داد.

این عواطف و علایق یك سلسله كانالهای ارتباطی میان انسان و جهان است؛ بدون اینها انسان نمی‏تواند راه تكامل خویش را بپیماید. پس جهان بینی اسلامی همان طوری كه به ما اجازه نمی‏دهد جهان را محكوم و مطرود و مذموم بشماریم، اجازه نمی‏دهد علایق طبیعی و كانالهای ارتباطی انسان و جهان را نیز زائد و بی مصرف و قطع شدنی بدانیم. این علایق و عواطف، جزئی از نظام عمومی آفرینش است. انبیاء و اولیای حق از این عواطف در حد اعلی‏ برخوردار بودند.

حقیقت این است كه منظور از علاقه به دنیا تمایلات طبیعی و فطری نیست؛ مقصود از علاقه و تعلق، بسته بودن به امور مادی و دنیاوی و در اسارت آنها بودن است كه توقف است و ركود است و بازایستادن از حركت و پرواز است و سكون است و نیستی است. این است كه دنیاپرستی نام دارد و اسلام سخت با آن مبارزه می‏كند، و این است آن چیزی كه بر ضد نظام تكاملی آفرینش است و مبارزه با آن همگامی با ناموس تكاملی آفرینش است. تعبیرات قرآن مجید در این زمینه در حد اعجاز است. در فصلهای آینده این مطلب را توضیح خواهیم داد.

مجموعه ‏آثاراستادشهیدمطهری، ج‏16، ص: 553





نوع مطلب : تفسیر قرآن كریم، 
برچسب ها : القرآن عهد اللَّه، دارالقرآن، دارالقرآندارالقرآن دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 13 مرداد 1391

این نوع شناخت تعقّلی همان است كه قرآن از آن تعبیر به «آیه» كرده است، مانند این آیه كه در قرآن آمده است:

 «و من ایاته خلق السّموات و الارض و اختلاف السنتكم و الوانكم»

روم/ 22

 و یا این آیه شریفه:

«و من ایاته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا الیها و جعل بینكم مودّة و رحمة»

. روم/ 21.

قرآن تمام عالم طبیعت را یكسره آیه و نشانه برای شناخت ماوراء طبیعت می‏خواند. این تعبیر قرآن است. ما باید ببینیم آیا این آیه بودن منحصر به شناخت ماوراء الطبیعه است؟ منحصر به شناخت خداست؟ یا نه، در خود طبیعت هم این «شناخت آیه‏ ای» (شناخت بعد پنجمی ذهن) نمونه دارد. اگر در خود طبیعت نمونه نداشته باشد ممكن است قبولش برای ذهن انسان كمی مشكل باشد، ولی وقتی ببینیم در خود طبیعت نمونه دارد- یعنی بسیاری از شناختهای ما از خود طبیعت، شناخت آیه‏ای است، شناختی است كه به بعد پنجم ذهن مربوط می‏شود، شناختی است كه به بعدی مربوط می‏شود كه با آن بعد شناختی ذهن است كه ما خدا را می‏شناسیم، با آن بعد شناختی ذهن است كه ما به وجود روح اعتقاد و ایمان كامل پیدا می‏كنیم، به عالم ماوراء الطبیعه اعتقاد پیدا می‏كنیم، به غیب اعتقاد پیدا می‏كنیم و به معنا و معنویت اعتقاد پیدا می‏كنیم- دیگر این مسأله كه طبیعت آیه و نشانه ماوراء الطبیعه است، برای ما بسیار آسان خواهد شد.

                        مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهری، ج‏13، ص: 426





نوع مطلب : تفسیر قرآن كریم، 
برچسب ها : القرآن عهد اللَّه، دارالقرآن، دارالقرآندارالقرآن دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 3 مرداد 1391





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی