تبلیغات
دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام - مطالب اسفند 1390
دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق(علیه السلام)،نهادی خودجوش است که در سال 1369 توسط عده ای از دانشجویان علاقمند به قرآن ،تاسیس شد و تا کنون به نعمت الهی فعالیت می نماید.
قرآن کریم ، کلام خداوند تبارک وتعالی و کتاب آسمانی ما مسلمانان است. قرآن قانون زندگی و شفای دلهای بیمار و عاشقان درگاه الهی است. قرآن كتاب انسانسازیست و سرچشمه هر چیزی است که انسان در مسیر تکامل وتعالی خود بدان نیاز دارد. اعتقاد ما بر این است که بایستی قرآن را در تمام شئونات زندگی فردی واجتماعی (در حد توان) وارد نمود تا از شکایت پیامبر در باب مهجوریت آن رهایی یافت. ما براین باوریم ، مادام كه در پناه قرآن هستیم بر دشمنان غلبه خواهیم كرد و این قرآن است كه ما را به مقاصد عالیه ای كه در باطن ذاتمان توجه به او هست و خودمان نمی دانیم هدایت می كند.این وظیفه قشر فرهیخته جامعه خصوصا دانشجویان واساتید وطلاب است که با قرار دادن قرآن و عترت به عنوان محط نظر و مقصد اعلای خود ،ابتدائا خود قرآنی شوندو سپس انسان قرآنی ایجاد كنند و جامعه آرمانی خود را بر پایه این معارف بسازند.

مدیر وبلاگ :دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام

چگونه بعضی گناهان، تمام كارهای خوب انسان را از بین می‏رود؟

 اگر شخصی 20 سال خدمت مفید داشته باشد ولی فرزند كارفرمای خود را بكشد، این عمل تمام خدمات او را از بین می‏برد.

 یك بمب كه منفجر می‏شود و ساختمانی فرو می‏ریزد، تمام زحمات انسان‏ها را در یك لحظه از بین می‏برد.

 یك ناسزا، دوستی چندین ساله را به فراموشی می‏سپارد.

 خوردن یك قاشق سم، تمام مراقبت‏های بهداشتی چند ساله را نابود می‏كند.

 یك لحظه خواب در هنگام رانندگی، ماشین را به درّه پرتاب می‏كند.

 یك لحظه فرو كردن چاقو در چشم، سبب نابینایی سالیان دراز می‏شود.

 آری، برخی گناهان همچون آتش، جنگل نیكی‏های انسان را سوزانده و به خاكستر تبدیل می‏كند. چنانكه قرآن می‏فرماید: «حَبِطَت اعمالهم»( بقره/ 217(

  البتّه در برابر آیات حبط، آیاتی داریم كه می‏فرماید: به خاطر یك كار شایسته، بدی‏های انسان محو می‏شود. «مَن یؤمن باللّه و یَعمل صالحاً یُكفِّر عنه سیّئاته»(تغابن/ 9 (

 مثلِ كارگری كه سال‌ها بد كار می‏كرده ولی یك لحظه وقتی وارد منزل كارفرما می‏شود كودك كارفرما را می‏بیند كه به استخر افتاده و در آستانه غرق شدن است، او را نجات می‏دهد. این عمل تمام بدرفتاری‏ها وكم‏كاری‏های او را جبران می‏كند.

 چنانكه قرآن می‏فرماید: نماز به پا دارید كه آن حسنه‏ای است كه بدی‏ها و زشتی‏ها را از بین می‏برد. «و أقمِ الصلوة... اِنّ الحَسنات یُذهِبنَ السَّیئات»( هود/ 114)





نوع مطلب : داستان های قرآنی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 26 اسفند 1390

انسان داراى دو خود به این معناست كه داراى یك خود واقعى و حقیقى و یك خود مجازى است كه آن خود مجازى ناخود است، و مبارزه با نفس كه ما مى‏گوییم مبارزه با خود، در واقع مبارزه خود با ناخود است. ما یك خود داریم به عنوان یك خود شخصى و فردى؛ یعنى آنگاه كه من مى‏گویم «من»، آن وقتى است كه خودم را در برابر «من» هاى دیگر قرار مى‏دهم و در واقع «من» هاى دیگر را نفى مى‏كنم: من، نه شما. چیزى را براى این خود خواستن، یعنى براى این شخص در مقابل اشخاص دیگر و احیاناً بر ضد اشخاص دیگر. هر اندازه كه «خود» انسان جنبه شخصى و فردى و جدایى از خودهاى دیگر پیدا كند مربوط به «ناخود» اوست، یعنى مربوط به جنبه‏هاى بدنى و تن است. ولى انسان در باطن ذات خود حقیقتى دارد كه اصلًا حقیقت اصلى ذاتش اوست و اینهاى دیگر را كه به عنوان خود احساس مى‏كند، در واقع ناخود را خود احساس مى‏كند. او همان چیزى است كه قرآن از او به بیان

فَاذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ روحى

حجر/ 29

 تعبیر مى‏كند؛ یعنى یك حقیقتى است نه از سنخ ماده و طبیعت بلكه از سنخ ملكوت و قدرت، و از سنخ عالمى دیگر. به آن خود توجه كردن، یعنى حقیقت انسانیت خویش را دریافتن و شهود كردن. وقتى انسان به او توجه مى‏كند، آن را به عنوان محض حقیقت در مى‏یابد، چون جوهر او جوهر حقیقت است و با باطل و ضد حقیقت‏ها و پوچها و عدمها ناسازگار است. او چرا با راستى سازگار است؟ چون راستى حقیقت است. و دروغ چون پوچى و نیستى و بى حقیقتى است، با او ناسازگار است. اصلًا جنسش با دروغ ناسازگار است. او از سنخ قدرت و ملكوت است، پس با عجز و ضعف و زبونى ناسازگار است؛ از سنخ علم است، با جهل ناسازگار است؛ از سنخ نور است، با ظلمت ناسازگار است؛ از سنخ حرّیت و آزادى است، چون من واقعى انسان آزاد است. او چون از جوهر اراده و حرّیت و آزادى است، پس با ضد آزادیها و ذلت و بردگى- اعمّ از اینكه انسان بخواهد برده انسان دیگرى باشد یا برده شهواتش كه ناخود اوست- ناسازگار است.

مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏22، ص: 661



نوع مطلب : تفسیر قرآن كریم، 
برچسب ها : القرآن عهد اللَّه، دارالقرآن، دارالقرآندارالقرآن دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق،
لینک های مرتبط :
          
شنبه 20 اسفند 1390

« كتابُ اللهِ عَزّ وَ جَلّ عَلَى ارْبَعَةِ اشْیَاء: الْعِبَارَةِ، وَ الاشَارَةِ، وَ اللّطائِفِ، وَ الْحَقَائِقِ. فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوامِ، وَ الاشَارَةُ لِلْخَواصِ، وَ اللّطَائِفُ لِلَاوْلِیَاء، وَ الْحَقَائِقُ لِلَانْبِیاء»

امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمایند:

كتاب خدا مشتمل بر چهار چیز (رتبه) مى‏باشد: عبارت، اشارت، لطایف و حقایق؛ عبارت براى عوام است، اشارت‏ها براى خواص، لطایف از آنِ اولیا و حقایق براى انبیاء است». 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 20 اسفند 1390

لا اقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوّامَة.

خدا در انسان نفس لوّامه آفریده؛ انسان خودش واعظ خودش مى‏شود. امیرالمؤمنین مى‏فرماید: مَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ واعِظاً مِنْ نَفْسِهِ لَمْ یَنْفَعْهُ مَوْعِظَةُ غَیْرِهِ هر كسى كه خداوند در درونش براى او واعظى از خودش براى خودش قرار ندهد، موعظه دیگران در او اثر نمى‏كند. یعنى شما اگر خیال مى‏كنى كه پاى موعظه دیگران بنشینى و بهره ببرى، اشتباه مى‏كنى. اول باید در درون خودت واعظى ایجاد كنى، وجدان خودت را زنده كنى، آن وقت از موعظه واعظ بیرونى هم استفاده مى‏كنى. انسان خودش خودش را موعظه مى‏كند، خودش خودش را ملامت مى‏كند، خودش علیه خودش حكم صادر مى‏كند و قضاوت مى‏كند. انسان خودش را محاسبه مى‏كند. جزء دستورهاى عجیب مسلّم دینى ما محاسبة النفس است، مى‏گوید از خودتان حساب بكشید: حاسِبوا انْفُسَكُمْ قَبْلَ انْ تُحاسَبوا (متأسفانه این حرفها فراموش شده) از خودتان حساب بكشید، و انسان مى‏تواند از خودش حساب بكشد و باید از خودش حساب بكشد. وَ زِنوا انْفُسَكُمْ قَبْلَ انْ توزَنوا خودتان را وزن كنید، بسنجید قبل از آنكه شما و اعمال شما را در قیامت بسنجند، وزن كنند. انسان، خودش خودش را وزن مى‏كند، مى‏سنجد، خودش از خودش حساب مى‏كشد. انسان خودش را مجازات مى‏كند.

همه اینها دلیل بر این است كه انسان شخصیت مركّبى دارد. این شخصیت مركّب، قسمت عالى دارد كه قسمت انسانى اوست و قسمت دانى دارد كه قسمت حیوانى اوست. آزادى معنوى یعنى قسمت عالى و انسانى انسان از قسمت حیوانى و شهوانى او آزاد باشد.

مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏23، ص: 460



نوع مطلب :
برچسب ها : القرآن عهد اللَّه، دارالقرآن، دارالقرآندارالقرآن دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق،
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 16 اسفند 1390

نتیجه سخن منكران قرب حق این است كه در اثر طاعت و عبادت، نه نسبت خداوند به بنده فرق مى‏كند- همچنانكه طرفداران قرب حقیقى نیز به این مسأله اعتراف دارند- و نه نسبت بنده با خدا فرق مى‏كند. از نظر نزدیكى و دورى حقیقى، اوّلین شخص جهان بشریّت یعنى رسول اكرم با شقى‏ترین آنها از قبیل فرعون و ابو جهل مساوى‏اند.

حقیقت این است كه این اشتباه از یك نوع طرز تفكّر مادّى درباره خدا و انسان- و بالاخص درباره انسان- پیدا شده است. كسى كه انسان و روح انسان را صرفاً توده‏اى از آب و گل مى‏داند و نمى‏خواهد به اصل

فَاذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ روحى

اعتراف كند و حتّى این تعبیر را نیز حمل به یك معناى مجازى مى‏كند، چاره‏اى ندارد جز انكار قرب واقعى حق.

ولى چه لزومى دارد كه ما انسان را اینچنین حقیر و خاكى فرض نماییم تا مجبور شویم همه چیز را تأویل و توجیه كنیم؟ خداوند كمال مطلق و نامحدود است، و از طرفى حقیقت وجود مساوى با كمال است و هر كمال واقعى به حقیقت وجود كه حقیقتى اصیل است باز مى‏گردد از قبیل علم، قدرت، حیات، اراده، رحمت، خیریّت و غیره.

موجودات در اصل آفرینش به هر نسبت كه از وجودى كامل‏تر- یعنى از وجودى قوى‏تر و شدیدتر- بهره‏مند هستند، به ذات الهى كه وجود محض و كمال صرف است نزدیكترند. طبعاً فرشتگان از جمادات و نباتات به خداوند نزدیكترند و به همین جهت بعضى از فرشتگان از بعضى دیگر مقرّب‏ترند، بعضى حاكم و مطاع بعضى دیگر مى‏باشند؛ و البتّه این تفاوت مراتب قرب و بعد مربوط به اصل خلقت و به اصطلاح مربوط به قوس نزول است.

مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏3، ص: 292





نوع مطلب :
برچسب ها : القرآن عهد اللَّه، دارالقرآن، دارالقرآندارالقرآن دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق،
لینک های مرتبط :
          
جمعه 12 اسفند 1390


( کل صفحات : 2 )    1   2   


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی