تبلیغات
دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام - انسان، یك موجود مركب
دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق(علیه السلام)،نهادی خودجوش است که در سال 1369 توسط عده ای از دانشجویان علاقمند به قرآن ،تاسیس شد و تا کنون به نعمت الهی فعالیت می نماید.
قرآن کریم ، کلام خداوند تبارک وتعالی و کتاب آسمانی ما مسلمانان است. قرآن قانون زندگی و شفای دلهای بیمار و عاشقان درگاه الهی است. قرآن كتاب انسانسازیست و سرچشمه هر چیزی است که انسان در مسیر تکامل وتعالی خود بدان نیاز دارد. اعتقاد ما بر این است که بایستی قرآن را در تمام شئونات زندگی فردی واجتماعی (در حد توان) وارد نمود تا از شکایت پیامبر در باب مهجوریت آن رهایی یافت. ما براین باوریم ، مادام كه در پناه قرآن هستیم بر دشمنان غلبه خواهیم كرد و این قرآن است كه ما را به مقاصد عالیه ای كه در باطن ذاتمان توجه به او هست و خودمان نمی دانیم هدایت می كند.این وظیفه قشر فرهیخته جامعه خصوصا دانشجویان واساتید وطلاب است که با قرار دادن قرآن و عترت به عنوان محط نظر و مقصد اعلای خود ،ابتدائا خود قرآنی شوندو سپس انسان قرآنی ایجاد كنند و جامعه آرمانی خود را بر پایه این معارف بسازند.

مدیر وبلاگ :دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام

این از آن جهت است كه انسان در میان موجودات دیگر یك شخصیت مركّب است و این یك حقیقت است. این مطلب را كه انسان یك شخصیت و موجود مركّب است، ادیان و فلسفه‏ها تأیید كرده‏اند، علما و حتى روانشناسها تأیید كرده‏اند، و مطلبى است غیرقابل تردید.

ابتدا تعبیر قرآنى و تعبیر حدیثى مطلب را عرض مى‏كنم. شما در قرآن مى‏بینید كه درباره خلقت انسان (اختصاصاً درباره انسان) چنین مى‏فرماید:

فَاذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ روحى فَقَعوا لَهُ ساجِدینَ

. به فرشتگان مى‏گوید: وقتى كه خلقت این موجود را تكمیل كردم و از روح خود چیزى در او دمیدم، بر او سجده برید. مى‏گوید این موجود یك موجود خاكى است، من او را از خاك مى‏آفرینم، یك موجود طبیعى و مادى است. ولى همین موجود آفریده شده از آب و خاك، همین موجودى كه داراى جسم و جسدى است مانند حیوانهاى دیگر، وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ روحى از روح خودم چیزى در او مى‏دمم. لازم نیست كه ما معناى روح خدا را بفهمیم كه نفخه الهى و آنچه خدا او را روح خود نامیده است چیست. اجمالًا مى‏دانیم كه در این موجود خاكى یك چیز دیگرى هم غیرخاكى وجود دارد. حدیث معروفى است، پیغمبر اكرم فرمود: «خداوند فرشتگان را آفرید و در سرشت آنها تنها عقل را نهاد، حیوانات را آفرید و در سرشت آنها تنها شهوت را نهاد، انسان را آفرید و در سرشت او هم عقل را نهاد و هم شهوت را» كه مولوى همین را به صورت شعر درآورده است:

گفت پیغمبر كه خلّاق مجید             خلق عالم را سه گونه آفرید

 بعد مى‏گوید كه یك گروه فرشتگان، یك گروه حیوانات و یك گروه هم انسانها.

حالا ممكن است ما بخواهیم این را با یك زبان ساده ترى بفهمیم. واقعاً ما خودمان قطع نظر از مطالب و مسائلى كه در قرآن مجید و حدیث آمده است، عرفا بالخصوص در این زمینه اظهارنظر كرده‏اند، علماى روانشناسى تأیید كرده‏اند، قطع نظر از همه اینها مى‏خواهیم با یك زبان ساده‏اى این مسئله آزادى معنوى را بفهمیم.

مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏23، ص: 449





نوع مطلب :
برچسب ها : القرآن عهد اللَّه، دارالقرآن، دارالقرآندارالقرآن دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام، دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق،
لینک های مرتبط :
          
پنجشنبه 4 اسفند 1390
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی