تبلیغات
دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام - تدبر ترتیبی در قرآن
دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق(علیه السلام)،نهادی خودجوش است که در سال 1369 توسط عده ای از دانشجویان علاقمند به قرآن ،تاسیس شد و تا کنون به نعمت الهی فعالیت می نماید.
قرآن کریم ، کلام خداوند تبارک وتعالی و کتاب آسمانی ما مسلمانان است. قرآن قانون زندگی و شفای دلهای بیمار و عاشقان درگاه الهی است. قرآن كتاب انسانسازیست و سرچشمه هر چیزی است که انسان در مسیر تکامل وتعالی خود بدان نیاز دارد. اعتقاد ما بر این است که بایستی قرآن را در تمام شئونات زندگی فردی واجتماعی (در حد توان) وارد نمود تا از شکایت پیامبر در باب مهجوریت آن رهایی یافت. ما براین باوریم ، مادام كه در پناه قرآن هستیم بر دشمنان غلبه خواهیم كرد و این قرآن است كه ما را به مقاصد عالیه ای كه در باطن ذاتمان توجه به او هست و خودمان نمی دانیم هدایت می كند.این وظیفه قشر فرهیخته جامعه خصوصا دانشجویان واساتید وطلاب است که با قرار دادن قرآن و عترت به عنوان محط نظر و مقصد اعلای خود ،ابتدائا خود قرآنی شوندو سپس انسان قرآنی ایجاد كنند و جامعه آرمانی خود را بر پایه این معارف بسازند.

مدیر وبلاگ :دارالقرآن الکریم دانشگاه امام صادق علیه السلام

اگر فرد عاقلی با شما به طور پیوسته چند جمله سخن بگوید، آیا جملات پیوسته او را تك تك و به صورت مجزا مورد توجه قرار می‌دهید و یا با نظر به ارتباط جملات پیوسته، به مقصود او از طرح مجموعه جملات پی می‌برید؟
پاسخ روشن است؛ درك مقصود راستین گوینده، درگروی توجه به مجموع جملات اوست. می‌دانیم كه هر سوره از قرآن، مجموعه ای از آیات است كه خدای حكیم، آنها را با نظم و ترتیب خاصی در كنار یكدیگر قرار داده و با مرز روشن« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» از سور قبل و بعد جدا كرده است؛…

آیا این نظم وحیانی و ترتیب غیرقابل تغییر الهی را می‌توان لغو شمرد؟!
آیا گوینده از طرح سلسله‌وار آیات هدفی ندارد؟
آیا می‌توان گفت او هدفی داشته اما این هدف برای همگان قابل فهم و درك نیست؟
آیه هشتاد و دوم سوره نساء به این سؤال نیز پاسخ منفی می‌دهد زیرا خدای متعال در این آیه همگان را به تدبر در قرآن، به منظور درك هماهنگی آیات الهی دعوت كرده است. بنابراین هماهنگی آیات یك سوره در راستای تأمین مقصود متكلم حكیم آن، از طریق تدبر قابل درك است. تدبر یك سوره درك تدبیر و دریافت مقصود خدای حكیم در آن سوره است.
پیام تدبر آن است كه برای فهم هر سورۀ قرآن كه مجموعه‌ای منسجم از آیات الهی است، باید به مجموع آیات سوره توجه كرد تا به مقصود گوینده دست یافت. این امر مهم حتما باید از تنگنای سلایق شخصی عبور كرده و مبتی بر قاعده و روش صحیح كه همان روش اهل بیت علیهم‌السلام ـ فهم قرآن با قرآن ـ به عنوان معلمان حقیقی قرآن است، باشد. بدیهی است، بستر این روش جز ظاهر قرآن كریم نیست

یک نمونه

تدبر سوره مباركه حاقه

 فضای سخن: در فضایی که کافران در صدد تکذیب معاد و حقانیت آن بودند و برای رد معاد با توجه به دلایل آشكار آن چاره را در این دیدند اصل قرآن را به عنوان تنها منبعی كه خبر از زندگی پس از مرگ و حقانیت آن می دهد مورد تردید قرار دهند تا از این رهگذر بتوانند از زیر بار پذیرفتن معاد و لوازم آن شانه خالی كنند .بنابر این كافران قرآن را به خود پیامبر نسبت می دادند تا بتوانند تكذیبش كنند. لذا اتهام كاهن و شاعر بودن  به آورنده قرآن دادند(إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِیمٍ*وَ مَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ  قَلِیلًا مَّا تُؤْمِنُونَ*وَ لَا بِقَوْلِ كاَهِنٍ  قَلِیلًا مَّا تَذَكَّرُونَ*تَنزِیلٌ مِّن رَّبّ‏ِ الْعَالَمِینَ )

كشف جهت هدایتی سوره : کلام 1ـ آیات 1تا3:در این آیات با دو سئوال پی درپی عظمت حاقه«قیامت» را به شکل سئوال مطرح می کند.پس غرض عبارت است از طلیعه: تبیین عظمت قیامت به وصف حقانیت.

کلام 2- آیات 4تا10 : آیه 4هیچ اتصال ادبی با قبل ندارد. آیات این كلام به منظور انذار مكذبان معاد،از عا قبت برخی ازتکذ یب کنندگان معا د و عصیان گران در گذشته خبر میدهد .فهم سیاقی آیات اقتضا میکند عصیان در برابر رسول را مقابله با پیام او مبنی بر حقانیت قیامت بدانیم وغرض این کلام عبارت است از :عاقبت دنیوی مخالفت با پیام رسولان الهی،مبنی بر حقانیت قیامت.

کلام3- آیات11و12 : آیه 11 سر آغاز سیاقی جدید است  چرا که هیچگونه ارتباط ادبی با قبل ندارد.ضمایر در كلام قبل به صورت غائب و در این كلام به صورت مخاطب آمده است آیۀ11 و12 عاقبت قوم نوح و نجات آنان را به عنوان پند و تذکره برای امت پیامبر یاد آوری میکند .لذا غرض این كلام عبارت است از: نجات قوم نوح برای تذكر امت پیامبر

كلام چهارم آیات 13 تا 37 : (فاء) بر سر آیه 13 مجموع آیات این كلام را به دو كلام قبل عطف می نماید و سرآغاز سیاقی جدید است آیات این کلام پس از تبیین نحوه وقوع روز قیامت و اشاره به برخی از وقایع آن روز به تفصیل از اصحاب یمین و یقین آنان به حسابرسی و اصحاب شمال و تبیین عذابشان و علت عذاب ،سخن می گوید. ودر نتیجه  تصدیق یا تکذیب قیامت سرمنشأ تقسیم گروه­های خوشبخت و بدبخت قیامت معرفی می شود ، بنابراین غرض کلام عبارت است از: «سرنوشت اخروی تصدیق­کنندگان و تکذیب کنندان روز حساب (حاقه)»

کلام 5- آیات 38تا 52 : “فا”در ابتدای آیۀ 38عطف کلام به کلام است و آیۀ38 آغازسیاقی جدید است .آیات این کلام در قالب قسم و جواب قسم به تبیین حقانیت قرآن پرداخته است. و تا آخر سوره از عظمت قرآن و حق الیقین بودن آن سخن می گوید. توجه به وجه ارتباط این کلام با کلام­های قبلی سوره می­فهماند که تاکید بر حقانیت قرآن کریم در این سوره مبارکه، از آن رو است که قرآن حاوی پیام حقانیت معاد است، از این رو غرض این کلام عبارت است از: «تاکید بر حقانیت پیام قرآن کریم، (در اخبار از حقانیت قیامت)»

این سوره با یاد آوری عظمت حاقه غرض خود را در چهار مقطع تامین می‌كند: در مقطع نخست به طور اجمال از عاقبت امتهایی سخن می‌گوید كه قیامت را تكذیب كردند و خدای متعالی آنها را به عذاب خود گرفت، در مقطع دوم از نجات قوم نوح برای تذكر امت پیامبر خبر می دهد در مقطع سوم به توصیف قیامت می‌پردازد و از دو گروه اصحاب الیمین و اصحاب الشمال و سعادت گروه نخست و شقاوت گروه دوم در قیامت سخن می‌گوید و در مقطع چهارم با چند تاكید از صدق قرآن كریم در گزارش دادن از قیامت خبر می‌دهد.لذا جهت هدایتی سوره عبارت است از: حقانیت پیام قرآن کریم درباره حقانیت قیامت و عاقبت تکذیب آن»





نوع مطلب : تنبه، قرآن خواندن، اهمیت قرآن، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 9 آذر 1390
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی